Is cardio goed voor vetverbanding?

Cardio voor vetverbranding?!

 

Allereerst, wat is cardio precies? Onder cardio verstaan we alle soorten training waar we onze hartspier mee trainen, en dus onze conditie. Bij deze soort van training is er dus altijd zuurstof wat vervoerd wordt naar de spier om de activiteit langer vol te kunnen houden. Dit is bij krachttraining anders, daar heb je ook oefeningen waar geen zuurstof naar de spier gaat om de beweging tot stand te houden. De mogelijkheid van een persoon om zuurstof naar de spier te vervoeren is afhankelijk van het hartritme, de hoeveelheid bloed wat wordt weggepompt (cardiac output) en de maximale zuurstof opname.

 

Je ziet vaak mensen uren in de sportschool op cardio apparatuur doorbrengen omdat ze graag willen afvallen. “Ja als ik 45 min. op een hartslag van 110-120 ga fietsen, dan verband ik super veel vet”. Helaas is het niet vet wat je verbrand met cardio. Je verbrand namelijk kilocalorieën. Maar komt dat dan niet op hetzelfde neer? Nee, want als jij nog steeds elke dag teveel eet, dan kom je aan en val je zeker niet af.

 

Hoe werkt dat dan precies? In dit artikel heb ik het al gehad over hoe het  werkt met kilocalorieën. Ik zal een voorbeeld geven. Pieter van 185cm, 25 jaar oud, 84kg en een gemiddeld actieve lifestyle zal 3000 kcal. per dag moeten eten om hetzelfde te blijven wegen (behoud). Eet hij meer dan komt hij aan. Eet hij minder dan valt hij af. Maar dit kan je ook met cardio beïnvloeden. Als Pieter een half uur op de loopband gaat snelwandelen op een helling van 15% verbrand hij misschien 350 kcal. Als hij verder gewoon 3000 kcal. eet die dag zal hij afvallen omdat hij meer heeft verbrand dan dat hij binnen heeft gekregen.

 

Het licht er helemaal aan wat jouw doel is. Wil jij een goede conditie opbouwen maar ook sterker worden met je lifts in de gym? Dan is een combinatie van cardio en krachttraining de meest logische oplossing. Wil jij afvallen en ook spiermassa behouden /opbouwen? Dan is het misschien niet zo handig om hierbij ook nog cardio te gaan doen. Er is namelijk onderzoek gedaan naar deze combinatie. Als je een zware vorm van cardio, zoals HIIT (High intensity interval training) gaat doen kost dit veel energie om te herstellen, dit kan ervoor zorgen dat je minder spieren behoud tijdens een droogtrain periode. Als je een lichtere vorm van cardio doet die niet te veel energie kost, dan zal dit effect minder zijn maar niet uitgesloten.

 

Uiteindelijk is het belangrijk dat jij kijkt naar wat je precies wilt en stem daar je schema op af. Wil je hulp met dit proces? Neem dan een kijkje bij begin nu op mijn website.