Waarom Personal Training? Is het wat voor jou?

Is Personal Training wat voor jou?

 

De afgelopen tijd is iedereen meer gaan sporten. Uit onderzoek van NOC NSF (2017) blijkt dat er 1,3 miljoen mensen meer zijn gaan sporten ten opzichte van 2013. Daarbij is fitness (met 20%) nog steeds de populairste sport. Personal training studio’s zijn nog steeds in opmars en in 2018 telde Nederland ruim 4000 personal trainers. Waarom zou je kiezen voor personal training in plaats van zelfstandige fitness? Over het algemeen hangt er een ander prijskaartje aan personal training dan aan een ‘normaal’ sportschoolabonnement. Na het lezen van dit artikel hoop ik dat je een beter beeld hebt gekregen van Personal Training (PT).

 

Motivatie

Voor veel mensen is het een grote stap om steeds naar de sportschool te gaan. Daarom heeft elke sportschool een groot aantal inactieve leden. Iedereen heeft daar zo zijn /haar redenen voor. Wat je vaak hoort is: op de tijd dat ik wil sporten is het altijd heel druk, ik ben al 4 weken niet geweest dus dan duurt het heel lang om weer op te starten of mijn sportmaatje is ziek dus ik heb geen zin om alleen te gaan. Het seizoen speelt een grote rol, want in de eerste maanden van het nieuwe jaar en voor de zomermaanden lopen de bezoeken in de sportschool hoger op.

Maar waarom is PT dan een goede oplossing? Met PT heb je een afspraak staan, dit zorgt voor een stok achter de deur. Je hebt een afspraak met een trainer om een x-aantal keer per week te trainen. Dit zorgt voor een soort verplichtingsgevoel en dat werkt voor heel veel mensen. Een trainer zal je ook motiveren om door te blijven gaan waar jijzelf misschien wel zou stoppen. De verzuring in je benen of de pijn in je armen zal er voor zorgen dat je de oefening wilt stoppen, maar als er iemand naast je staat en die ziet dat je nog door kan gaan, dan kan dat een verschil maken. Veel mensen gaan niet ver genoeg als ze alleen trainen terwijl er nog een hoop winst te behalen is.

Er is in 2003 een onderzoek geweest waar de motivatie om te sporten werd gemeten nadat mensen actief bezig zijn geweest met een personal trainer. De periode van onderzoek duurde 10 weken. De leeftijdsgroep was ruim (20-65 jaar). De cliënten mochten zichzelf plaatsen in verschillende categorieën:

  1. Niet openstaan om te veranderen;
  2. Overwegen om te veranderen;
  3. Klaar om te veranderen;
  4. Actief bezig om te veranderen voor een korte periode;
  5. Bereid om de verandering vast te houden voor een lange periode.

Van de 129 cliënten in het onderzoek ging 60% één categorie omhoog, 13% twee categorieën omhoog, 26% bleef hetzelfde, en 1% ging omlaag.

 

Controle

Het feit dat er iemand meekijkt tijdens de training geeft voor veel mensen meer zekerheid tijdens het trainen. Er is namelijk veel onzekerheid bij mensen die voor zichzelf trainen in een commerciële sportschool. Doe ik de oefening wel goed? Doe ik wel het juiste aantal herhalingen? Hoeveel oefeningen moet ik doen voor deze spiergroep? Er is zoveel verkeerde info op het internet (vooral facebook posts die worden gedeeld). Dit zorgt voor ontzettend veel verschillende meningen. Met een personal trainer heb je altijd iemand die je techniek controleert, gewicht bepaald voor een oefening en je tips geeft over je voeding. Als je elke week wordt gewogen bij je personal trainer zorgt dat ook voor een verplichting voor jezelf om meer resultaat te boeken. Gaat het niet goed? Dan kun je feedback krijgen die je nodig hebt om resultaat te boeken.

 

Educatie

Personal training is niet alleen maar een uurtje sporten en weer weg. Je leert ontzettend veel tijdens de trainingen. Niet alleen over de techniek van de oefening, maar met name ook over voeding en lifestyle. Voeding en lifestyle spelen namelijk een grote rol tijdens de begeleiding in een PT traject. Tijdens de rust tussen het trainen, is er genoeg ruimte om vragen te stellen en te bespreken wat er goed gaat en/of beter kan. Bij mij, Jasper Werkhoven, is de uurprijs die je betaald niet enkel voor het uurtje sporten. Tijdens dit uur bespreken we talloze onderwerpen die jou helpen om alles uit een PT traject te kunnen halen.

 

Blessures en blessurepreventie

Een blessure aan de knie is voor veel sporters een reden om te stoppen met sporten. Maar waarom stoppen als je ook gewoon vervangende oefening kunt doen? Als je een blessure hebt kun je nog steeds vet verliezen en sterker worden. Een personal trainer werkt om het probleem heen of kan je zelfs helpen om van jouw blessure af te komen. Door spieren te versterken kan het voorkomen dat de blessure verminderd of helemaal weggaat.

Niemand wilt natuurlijk een blessure hebben. Daarbij kan PT heel goed zijn voor jou, omdat zoals ik in het onderwerp controle ook al heb vermeld, er kijkt altijd iemand mee naar je uitvoering. En de personal trainer weet wat je kan en niet kan met de blessure die je hebt.

 

Doelgerichtheid

Vaak komen de deelnemers zelf met een doel wat ze willen bereiken. De PT zorgt ervoor dat je dichter bij je doel kan komen. Door de educatie gedurende een PT-les kun je jezelf verbeteren en er zelfstandig mee aan de gang gaan.  Jouw doel staat centraal, wil je afvallen? Dan wordt de training en de voeding daarop ingesteld. Je krijgt een persoonlijk voedingsschema wat helemaal is afgestemd op wat jij wel /niet lust. Kortom, het doel staat centraal en daar baseren we het hele traject op. Dit kan natuurlijk ook worden bijgesteld tussendoor. Wanneer het doel bereikt is kunnen we een nieuw doel opstellen.

 

Heb je geen specifiek doel? En wil je gewoon ‘fitter’ worden. Dan is PT ook perfect voor jou! Want daar geldt hetzelfde voor: je krijgt educatie om beter te worden, je traint om blessures te voorkomen, je wordt gecontroleerd op uitvoering van oefeningen /gewicht en je wordt gemotiveerd om je best te doen tijdens de trainingen en de hele lifestyle daaromheen.

 

Heb je interesse in personal training? Stuur mij dan een berichtje via sociale media of laat een bericht achter in het contactformulier op de website!